Sukces krośnieńskiej drużyny na Shell Eco-marathon 2017

05-06-2017

KROSNO / PODKARPACIE. Na tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon 2017, które odbyły się końcem maja w Londynie drużyna ROTOR z PWSZ Krosno w kategorii: Prototypów (internal combustion engine – ICE) zajęła 30 miejsce na 59 zespołów, z czego 26 zespołom nie udało się w ogóle przejechać ani jednej z 4 prób, a kilka z nich nie przeszła rygorystycznej kontroli technicznej pojazdów. Na jednym litrze paliwa – SAW (PIŁA), bo tak nazwany został pojazd – przejechał 306 km. Jednocześnie został poprawiony wynik z zeszłego roku o 130%, wtedy SAW pokonał dystans 133 km.

Krośnianie, jako jedyni z polskich studentów, wystartowali w kategorii Prototype ICE – a dokładnie pojazd był napędzany etanolem.

Jak widać wynik jaki osiągnęli żacy z Krosna jest całkiem przyzwoity. Studenci Koła Naukowego Rotor przy PWSZ Krosno byli jedną z 5 drużyn z Polski i jedyną z PWSZ-towskich uczelni. Poprawa wyniku o ponad 100% z pewnością zasługuje na uznanie.

Wyniki pozostałych polskich uczelni również były dobre i tylko jednej nie udało się zrobić wyniku. Bolid uniwersytetu lubelskiego wystartował w kategorii Prototype – battery electric i zajął 26 miejsce na 41 drużyn, przejeżdżając 170 km na jednej kWh. Załoga uniwersytetu gdańskiego zgłoszona została do kategorii Prototype – hydrogen, niestety ich pojazd nie przeszedł badań technicznych. Kolejną uczelnią, która wystartowała w tegorocznej edycji zawodów był uniwersytet warszawski. Swój pojazd wystawili w kategorii Urban Concept – ICE i zajęli 7 miejsce, osiągając dystans 196 km na litrze paliwa. W tej kategorii wystartowało 22 drużyny z czego 9 nie ukończyło ani jednej próby lub nie przeszły badań technicznych. Ostatnia polska drużyna z uniwersytetu śląskiego zajęła 5 miejsce w kategorii Urban Concept – Hydrogen. Swym pojazdem pokonali dystans 104 km na jednym m3 wodoru. W tej kategorii wystartowało 15 drużyn, ale tylko 5 zdołało dojechać do mety.

Należy dodać, że PWSZ Krosno nie dysponuje takimi środkami jak większe uczelnie. Mimo to członkowie Koła ROTOR osiągnęli swój cel jakim było poprawa zeszłorocznego wyniku. Nie tylko przyszli inżynierowie zaangażowali się w ten projekt, również studenci innych kierunków dołożyli się do sukcesu m.in. poprzez zaangażowanie w logistykę, public-relations, czy poprzez zdobycie wsparcia od sponsorów. Należy mieć tylko nadzieję, że w przyszłorocznych zawodach ponownie poprawiony zostanie wynik przynajmniej o kolejne 200 % i krośnieńska „piła” przejedzie na 1 litrze etanolu około 1000 km.

Sponsorami tegorocznego startu byli: Grupa Nowy Styl, Splast, Pracownia Wydawnicza Apla, Auto-Kram, Lasy Państwowe, Gex-Hol, Unimetla Recycling, EcuMaster, Bimax Group, Wietpol Aerospace, Erco, Podkarpackie – przestrzeń otwarta.

Opiekunowie koła: mgr Tomasz Kosztyła, dr Anna Słowik

Członkowie koła biorący udział w zawodach: Gabriela Polak, Sebastian Uram, Krzysztof Ochałek, Damian Durał , Monika Kobiałka, Ryszard Kuźnar, Michał Domek, Dawid Wojtasik, Michał Hebzda, Łukasz Grochowski, Katarzyna Zajdel, Michał Radzięciak, Kacper Karamus, Łukasz Sypień, Ariusz Nawrocki, Patrycja Janusz, Stanek Marzena, Antonina Menet.

materiały nadesłane


Napisz komentarz:

Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.