Rząd przeznacza 21 mld zł na budowę szlaku Via Carpathia. Poręba: To historyczna decyzja

Rada Ministrów przyjęła uchwałę, w której podniesiono limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) ze 107 mld zł do 135 mld zł. Wzrost środków jest spowodowany przede wszystkim koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, szczególnie budowy szlaku Via Carpathia, na który rząd wyasygnuje 21 mld zł. 

Według europosła PiS Tomasza Poręby, który w ostatnich miesiącach bardzo mocno zabiegał w Ministerstwie Transportu o zwiększenie środków na budowę S19 to fantastyczna wiadomość.

– Rząd dotrzymuje słowa. Budowa Via Carpathia to flagowy projekt transportowy rządu Prawa i Sprawiedliwości. Wyasygnowanie 21 mld zł na budowę brakujących odcinków szlaku Via Carpathia bez wątpienia przyspieszy powstanie tej strategicznej dla Polski i Podkarpacia drogi. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, podpisano umowę na budowę obwodnicy Stalowej Woli i Niska oraz ruszył II etap przetargu na odcinek Lasy Janowskie – Nisko. – mówi europoseł Tomasz Poręba.

Europoseł PiS zaznacza, że przełomową decyzją było również przyznanie przez rząd pod koniec ubiegłego roku 70 mln zł na prace hydrologiczno-geologiczne pod budowę całej drogi do Barwinka, o co Poręba zabiegał w ministerstwie infrastruktury.

– Realizacja tego odcinka to realne otwarcie wschodniej Polski na południe Europy – dodaje europoseł PiS. – Nie mam wątpliwości, że budowy Via Carpathia nic już nie zatrzyma. Projekt jest wspierany również przez większość państw wschodniej części UE – mówi Tomasz Poręba. – Zostały rozpisane wszystkie przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, zagwarantowano także środki na odcinek Rzeszów-Babica. Obecnie przygotowywana jest także koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko – wylicza Tomasz Poręba.

via carpathia

Tomasz Poręba podkreśla, że Via Carpathia to szansa dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce przyczyniając się do ich rozwoju. Via Carpathia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie niecałe 700 km i przebiegać drogami S8 i S19.

materiały nadesłane

30-01-2018

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)