XXIV Krośnieńska Jesień Muzyczna. Fantastyczni wykonawcy zawładną sceną i publicznością (ZDJĘCIA)

24-09-2017
Wczytuję mapę...

Data/Czas
24/09/2017 - 15/10/2017
Całodniowe

Lokalizacja
Krosno


KROSNO / PODKARPACIE. Od 24 września do 15 października potrwa XXIV Krośnieńska Jesień Muzyczna. W programie występy fenomenalnych wykonawców, którzy za sprawą melodii i wyśpiewywanych słów oczarują publiczność. Przedstawiamy gwiazdy tegorocznego festiwalu oraz szczegółowy program imprezy.

XXIV KROŚNIEŃSKA JESIEŃ MUZYCZNA

Soyka & Cracow Singers
SHAKESPEARE A CAPPELLA

Autorskie kompozycje Stanisława Soyki do słów Wiliama Szekspira zainspirowały młodych, polskich artystów. Zaczęło się od niewinnego spotkania w podkrakowskich Staniątkach po koncercie Stanisława Soyki dla Opactwa Mniszek Benedyktynek…

O sile i oddziaływaniu tej muzyki świadczy najlepiej fakt, że powraca ona w zmienionej formie, po dwudziestu latach od powstania. Ponadczasowe piękno poezji Mistrza ze Stratfordu pojawia się tym razem w opracowaniu a cappella, co z natury bliższe jest czasom Szekspira – wówczas to najważniejszym instrumentem, któremu kompozytorzy dedykowali swoje dzieła, był ludzki głos. Nowa interpretacja sonetów Szekspira łączy śpiew solowy – w charakterze jazzowej improwizacji w wykonaniu Stanisława Soyki z klasyczną, wielogłosową sztuką wokalną prezentowaną przez zespół Cracow Singers.
Ze wzajemnej inspiracji wykonawców powstał unikatowy zapis muzyki prezentowany na dwupłytowym albumie.
Autorskie kompozycje Stanisława Soyki, zarejestrowane zostały w dwóch wersjach językowych: oryginalnej – wczesnej nowoangielskiej oraz polskiej w tłumaczeniach Stanisława Barańczaka i Macieja Słomczyńskiego.
Autorem aranżacji jest Karol Kusz – szef artystyczny zespołu Cracow Singers.

Stanisław Soyka – śpiewak, instrumentalista, kompozytor – już od lat należy do grona największych artystów polskiej sceny muzycznej. Komponuje i śpiewa pieśni o miłości i o jej braku, pieśni o tęsknocie i spełnieniu, ale nie ucieka przed wielkimi problemami współczesności. W jego dorobku znajdziemy ponad 30 albumów, z których kilka osiągnęło multiplatynowe nakłady. Nigdy nie poddał się modom i trendom.

Wypracował swój własny język muzyczny przez co należy do grona artystów, których styl rozpoznaje się od pierwszych dźwięków, a bogactwo repertuaru może przyprawiać o zawrót głowy. Posiada na koncie dziesiątki autorskich pieśni, lecz trudno pominąć fakt, że skomponował muzykę do wielu wierszy poetów polskich i… nie tylko.

Cracow Singers tworzą zawodowi artyści – śpiewacy, którzy podejmują projektową współpracę na rzecz różnorodnych przedsięwzięć artystycznych oraz koncertów.

Cracow Singers to przede wszystkim zespół osobowości artystycznych, które z oddaniem i wielką swobodą dzielą się swoim ogromnym doświadczeniem zawodowym. Dojrzałość artystyczna zespołu przekłada się na wysoki poziom wykonawczy i dodatkowo umożliwia sięganie do różnych gatunków i rodzajów muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej.

Cracow Singers nie ogranicza się jedynie do wykonawstwa muzyki klasycznej. Z powodzeniem wykonuje również kompozycje muzyki jazzowej i rozrywkowej. Koncentruje się przede wszystkim na autorskich projektach realizowanych we współpracy z wybitnymi osobowościami artystycznymi.

Zespół realizuje przedsięwzięcia artystyczne w różnorodnych składach od kameralnego kwartetu po 24 śpiewaków.

Maciej Grzybowski
RECITAL FORTEPIANOWY

W programie:
Johann Sebastian Bach – wybór Inwencji i Sinfonii
Andrzej Czajkowski – Sonata (1958)
Wolfgang Amadeus Mozart – VII Sonata C-dur KV 309
Robert Schumann – „Intermezzi” op. 4
Claude Debussy – wybór Preludiów z II tomu
Witold Lutosławski – „Dwanaście melodii ludowych” (1945)
Scarlatti – wybór Sonat
Schumann – „Intermezzi” op. 4
Debussy – wybór Preludiów
Mozart – VII Sonata C-dur KV 309

Stanisława Celińska
z zespołem pod kierownictwem Macieja Muraszko
ATRAMENTOWA

W „Atramentowej” Stanisława Celińska odgrywa swoją kolejną wspaniałą rolę – piosenkarki, która wie o czym śpiewa i wie jak przyciągnąć słuchacza wykorzystując pełną paletę barw i emocji. Niepowtarzalne teksty do kompozycji Macieja Muraszko napisali Wojciech Młynarski, Dorota Czupkiewicz oraz Muniek Staszczyk i Marcin Sosnowski. Ponadto Maciej Muraszko zaaranżował na nowo ulubione utwory artystki, które dzięki nowemu wykonaniu nabrały niezwykłej pogody ducha.

OD SCHUBERTA DO PIAZZOLLI

Piotr Pławner – skrzypce
Isabella Klim – wiolonczela
Piotr Sałajczyk – fortepian

W programie:
Franz Schubert – Sonatensatz na trio fortepianowe
Clara Schumann – Trio g-Moll Op. 17
Astor Piazzolla – Pory roku (Quatros estaciones Portenas)

Utwory „Od Schuberta do Piazzolli” usłyszymy w mistrzowskiej interpretacji trio PIOTR PŁAWNER skrzypce & ISABELLA KLIM wiolonczela & PIOTR SAŁAJCZYK fortepian. Piotr Pławner, ceniony skrzypek i pedagog, zdobywca najwyższych nagród w międzynarodowych konkursach skrzypcowych, laureat I miejsca w Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncertuje w kraju oraz za granicą jako solista i kameralista. Występował w niemal całej Europie, obu Amerykach oraz krajach arabskich. Jest współzałożycielem – wspólnie ze swoją żoną Isabellą Klim – tria, które wystąpi na naszej scenie.

KROŚNIEŃSKA LEKCJA MUZYKI FUNDACJI PADEREWSKIEGO

Koncert w wykonaniu pedagogów, uczniów i absolwentów krośnieńskich szkół muzycznych

Tradycyjnie w czasie Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej swój dorobek zaprezentują muzycy związani z naszym miastem.

RECITAL MŁODYCH TALENTÓW

Kacper Żaromski – fortepian
Jan Chłap – flet

Orkiestra Zespołu Szkół Muzycznych w Krośnie
pod dyrekcją Magdaleny Sokołowskiej-Faryj

Roberto Siri Quinteto
TANGA ARGENTYŃSKIE

Koncert pod honorowym patronatem Ambasady Argentyny

Roberto Siri (właściwie Roberto Osvaldo Sirimarco) – pianista, bandoneonista i dyrygent

Urodzony 16 marca 1939 w Buenos Aires. W wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, a 4 lata później także na bandoneonie. Jego nauczycielem był bandeonista słynnej orkiestry Juana d’Arienzo – Eladio Blanco. W wieku piętnastu lat, Roberto Siri był już nauczycielem gry na fortepianie oraz wykładowcą harmonii i teorii muzyki.

Karierę zawodową rozpoczął w 1954 roku w Radio Mitre, gdzie wraz ze swoim kwartetem w składzie: Rubén Sosa (bandoneon), Roberto Abal (skrzypce), Rodolfo Sirimarco (kontrabas) i Roberto Siri (fortepian) prowadził audycję “Club de Barrio”. W tym samym czasie występował z „Trio Figueroa” i „El Chato” z takimi muzykami jak Roberto Flores, Alberto Margal czy Julio Martel.

Po występie w sali koncertowej Radia Argentyna w 1956 został okrzyknięty „najmłodszym dyrygentem w Ameryce Południowej”.

W wieku osiemnastu lat Roberto Siri rozpoczął współpracę ze słynnym Raúlem Beronem (wcześniej orkiestra Anibal Troilo). Ich wspólna trasa koncertowa stała się początkiem niezapomnianej współpracy artystycznej oraz głębokiej przyjaźni między muzykami.
Ich współpraca trwała do 1982 roku.

W listopadzie 1982 roku, Siri postanowił stworzyć nową młodą orkiestrę, która swój premierowy występ miała w kwietniu 1983 roku na kanale TV Canal ATC, w słynnym programie „Domingos de todos”.
Roberto Siri występował ze swoją orkiestrą w wielu innych programach telewizyjnych. Jego orkiestra stała się także wylęgarnią młodych talentów, którzy obecnie są znanymi i cenionymi artystami.

Roberto Siri był laureatem wielu prestiżowych nagród. W 1986 otrzymał nagrodę Gardel de Oro („Złoty Gardel”), przyznawaną przez fundację La Casa del Tango, w 1989 roku na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Popularnej otrzymał tytuł „Artysta Przełomu”, a w 1992 roku nagrodę za wybitne osiągnięcia artystyczne na festiwalu Perla de Paraná.

W 2005 roku Roberto Siri utworzył kwartet o nazwie Los Muchachos de Antes, którego nagrania pobiły rekordy sprzedaży w Argentynie.

Maestro Roberto Siri wraz z jego kwartetem i solistą odwiedzą w październiku Polskę w ramach 6 tournee po Europie.

Ich koncerty w kultowym warszawskim Klubie PW Stodoła oraz w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie otrzymały Patronat Honorowy Ambasady Republiki Argentyny w Polsce. To będzie już czwarty pobyt Roberto Siri i jego muzyków w Polsce. Ich występy zawsze cieszyły się ogromną popularnością. Fani tanga kochają ich za energię i fantastyczną interpretację tradycyjnych tang. Muzycy pokochali naszą widownię za wyczucie muzyczne i niesamowitą spontaniczność podczas koncertów i milong.

Obydwa koncerty to niewątpliwa gratka nie tylko dla fanów tanga argentyńskiego.

Kielecki Teatr Tańca
DZIADEK DO ORZECHÓW

Opowieść o Klarze, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów. Zauroczona prezentem dziewczynka, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca, którego Klara obdarza silnym uczuciem.

Razem, z pomocą zabawek, pokonują armię myszy i odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody.

Będąc w sklepie z butami, tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń.

Tekst, opisy, mat. fot. nadesłane przez artystów

źródło: RCKP, materiały nadesłane


Napisz komentarz:

Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.