Jesienna edycja XXXIX Krośnieńskich Spotkań Teatralnych. Zobacz program!

05-11-2017
Mapa niedostępna

Data/Czas
05/11/2017 - 29/11/2017
00:00

Lokalizacja
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie


KROSNO / PODKARPACIE. Niedługo rusza jesienna edycja XXXIX Krośnieńskich Spotkań Teatralnych. Zapraszamy do zapoznania się z programem imprezy.

Miejsce: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie, sala widowiskowa, ul. Kolejowa 1, Krosno, województwo podkarpackie
Termin: 5-29 listopada 2017

Sprzedaż biletów na spotkania teatralne: od 7 października 2017 (sobota: 9.00-14.00)
Bilety w sprzedaży w kasie RCKP:
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)

Godziny otwarcia kasy RCKP:
poniedziałek – piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem

Rezerwacja telefoniczna i internetowa:
13 43 218 98 w. 159 | sprzedaz.imprez@rckp.krosno.pl

PROGRAM

5 listopada 2017, godzina 19.00
Letnie osy kąsają nawet w listopadzie
Teatr Dramatyczny miasta stołecznego Warszawy – Scena Na Woli
Obsada: Witold Dębicki, Katarzyna Herman, Zdzisław Wardejn
Bilet 80 zł / 70 zł ulgowy / 65 zł balkon

7 listopada 2017, godzina 19.00
Czego nie widać
Teatr Bagatela w Krakowie
Obsada: Anna Rokita, Dariusz Starczewski, Maurycy Popiel, Kamila Pieńkos, Przemysław Redkowski, Ewelina Starejki, Marek Bogucki, Małgorzata Piskorz, Michał Kościuk
80 zł / 70 zł / 65 zł

12 listopada 2017, godzina 16.00
AKADEMIA PANA KLEKSA
Teatr Maska w Rzeszowie
Spektakl rodzinny
Bilety rodzinne 20 zł – 1 osoba / 36 zł – 2 osoby / 48 zł – 3 osoby / 56 zł – 4 osoby / 65 zł – 5 osób

15 listopada 2017, godzina 19.00
KLUB HIPOCHONDRYKÓW
Teatr Syrena w Warszawie
Obsada: Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Beatrycze Łukaszewska, Piotr Siejka, Marcin Piętowski, Albert Osik, Marta Walesiak
100 zł / 90 zł / 85 zł

17 listopada 2017, godzina 10.00
POPIEŁUSZKO. APOSTOŁ ODWAGI
Polski Teatr Historii, Mikołów – Górnośląski Instytut Kultury i Sztuki
Spektakl dla szkół
Bilet 15 zł

19 listopada 2017, godzina 19.00
PORWANIE EUROPY – spektakl dla widzów dorosłych
Teatr Śląski w Katowicach
Obsada: Grażyna Bułka, Dorota Chaniecka, Dariusz Chojnacki, Aleksandra Fielek, Anna Kadulska, Barbara Lubos, Arkadiusz Machel, Michał Piotrowski, Zbigniew Wróbel
Bilet 100 zł / 90 zł / 85 zł

21 listopada 2017, godzina 19.00
KŁAMSTWO
Producent spektaklu Piotr Szwedes
Obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Szwedes, Joanna Liszowska
Bilet 80 zł / 70 zł / 65 zł

23 listopada 2017, godzina 19.00
ŻYCIE TRZY WERSJE
Spektakl w reżyserii Jerzego Schejbala, przygotowany z okazji jubileuszu jego 70. urodzin
Obsada: Olga Sawicka, Martyna Trawczyńska, Sławomir Pacek, Jerzy Schejbal
Premiera w Teatrze Polskim w Warszawie
Bilet 80 zł / 70 zł / 65 zł

29 listopada 2017, godzina 10.00
MACBETT
Teatr PAPAHEMA
Spektakl dla starszych klas – „Macbett” – na podstawie dramatu Eugene Ionesco, zdobył III nagrodę na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF
Bilet 15 zł

OPISY SPEKTAKLI

7 listopada 2017, godzina 19.00
Czego nie widać
Teatr Bagatela w Krakowie
Obsada: Anna Rokita, Dariusz Starczewski, Maurycy Popiel, Kamila Pieńkos, Przemysław Redkowski, Ewelina Starejki, Marek Bogucki, Małgorzata Piskorz, Michał Kościuk

Bagatela rozpoczęła sezon artystyczny galą premierową „Czego nie widać”. Najprawdopodobniej najzabawniejszą komedię świata, autorstwa Michaela Frayna, wyreżyserował Maciej Wojtyszko. Konstrukcja „Czego nie widać” jest oparta na ukazaniu teatru w teatrze. Autor wyszedł z założenia, że podglądanie zakulisowej bieganiny, wszystkiego czego zazwyczaj w teatrze nie widać, jest równie ciekawe jak akcja samego przedstawienia. W związku z tym widz otrzymuje dwa w jednym. I ogląda spektakl w spektaklu.

5 listopada 2017, godzina 19.00
Letnie osy kąsają nawet w listopadzie
Teatr Dramatyczny miasta stołecznego Warszawy – Scena Na Woli
Obsada: Witold Dębicki, Katarzyna Herman, Zdzisław Wardejn

Sztuka Iwana Wyrypajewa „Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie”, której polska prapremiera w reżyserii Wojciecha Urbańskiego miała miejsce ostatnio w Teatrze Dramatycznym (Scena Na Woli), przywodzi na myśl schemat dramatu „Kto się boi Virginii Woolf” Edwarda Albeego z lat 60. Choć wzór to przetworzony, w którym na pierwszy rzut oka brakuje jednego ogniwa – pary dla Josepha, chodzi niemal o to samo. Spotkanie trojga bliskich sobie ludzi. Rozmowa zaczyna się grą towarzyską i prowadzi do walki, w której stopniowo bohaterowie zrzucają maski. Ścierają się poglądy na życie, wracają wspomnienia z dzieciństwa, pojawiają się tematy samotności, przemijania i relacji damsko-męskich. „Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie” to sztuka przewrotna. Wyrypajew bawi się konwencjami komedii salonowej, nawiązuje do wielkiej literatury rosyjskiej i teatru absurdu.

12 listopada 2017, godzina 16.00
AKADEMIA PANA KLEKSA
Teatr Maska w Rzeszowie
Spektakl rodzinny
Spektakl familijny, opowiadający o niezwykłej szkole Ambrożego Kleksa, w której nauka jest przyjemnością i niesamowitą przygodą. Kolorowy i roztańczony musical będzie niezapomnianą podróżą do świata wyobraźni… Akademia pana Kleksa to magiczna szkoła dla chłopców, znajdująca się na końcu ulicy Czekoladowej. Już z daleka widać jej ogromny, trzypiętrowy budynek z czerwonej cegły. Szkoła położona jest w ogromnym parku, w którym ukryto przejścia do wszystkich znanych baśni. Odwiedzenie świata wymyślonego przez braci Grimm czy Andersena jest tam tak samo proste i zwyczajne, jak pójście po bułki do sklepu po drugiej stronie ulicy. Jest tylko jedna trudność – aby znaleźć się w Akademii trzeba być chłopcem, którego imię zaczyna się na A…

KLUB HIPOCHONDRYKÓW
Teatr Syrena w Warszawie
Obsada: Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Beatrycze Łukaszewska, Piotr Siejka, Marcin Piętowski, Albert Osik, Marta Walesiak

Główni bohaterowie sztuki to trzej mężczyźni mający wszystkie objawy kryzysu wieku średniego z hipochondrią na czele. Antykwariusz Leo i architekci – rozwodzący się właśnie Ken oraz Tom, niezmordowany amant, prześcigają się w wymyślaniu urojonych dolegliwości. Tymczasem prawdziwie nękającą ich słabością jest niemożność pogodzenia się z upływem lat. „Klub hipochondryków” – zwariowany, grany w obłędnym tempie spektakl z wątkiem sensacyjnym – przywodzi na myśl najlepsze brytyjskie komedie. Od ponad dekady wywołuje salwy śmiechu i wzbudza zrozumienie nie tylko wśród męskiej części publiczności.

17 listopada 2017, godzina 10.00
POPIEŁUSZKO. APOSTOŁ ODWAGI
Polski Teatr Historii, Mikołów – Górnośląski Instytut Kultury i Sztuki
Spektakl dla szkół

Sztuka opowiada o niezwykłej charyzmie i nieugiętej sile Wiary błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki. Ksiądz Jerzy miał 37 lat. Był kapelanem warszawskiej „Solidarności”, obrońcą praw człowieka i obrońcą życia. Duchowny organizował w parafii pod wezwaniem świętego Stanisława Kostki na stołecznym Żoliborzu słynne msze za ojczyznę. Odżegnując się od nienawiści do oponentów, krytykował wszelkie zło i nadużycia komunistycznych władz.

19 listopada 2017, godzina 19.00
PORWANIE EUROPY – spektakl dla widzów dorosłych
Teatr Śląski w Katowicach
Obsada: Grażyna Bułka, Dorota Chaniecka, Dariusz Chojnacki, Aleksandra Fielek, Anna Kadulska, Barbara Lubos, Arkadiusz Machel, Michał Piotrowski, Zbigniew Wróbel

W starożytnej mitologii piękna Europa zostaje uwiedziona, a następnie porwana przez Zeusa, władcę bogów, przemienionego w białego byka. Do symboliki tej opowieści sięga Jarosław Marek Rymkiewicz w swoim – nigdy dotąd nie wystawianym – tekście. Autor nie tylko krytykuje w nim zaślepienie elit, ale także w charakterystyczny dla siebie sposób rozbija sceniczną fikcję, by ujawnić teatralność świata. Akcja tej „farsy” dzieje się na francuskim dworze przełomu XIX i XX wieku. Piękna Europa, młoda, rozochocona i nieposkromiona, to córka arystokratycznej rodziny Pompadurów. Wbrew planom rodziców, nie chce ona jednak wyjść za mąż za delikatnego angielskiego księcia – woli mołdawskiego kniazia, który okazuje się dzikim i nieprzewidywalnym anarchistą. W samo serce ich miłosnych perypetii wkroczy z impetem Kicio, zbuntowany widz, który chciałby zmienić to i owo (on także wzbudzi zainteresowanie Europy). Podczas gdy arystokracja tańczy walca i je ostrygi, znany jej porządek świata zmierza ku upadkowi…

21 listopada 2017, godzina 19.00
KŁAMSTWO
Producent spektaklu Piotr Szwedes
Obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Szwedes, Joanna Liszowska

Niesamowite i przenikliwe, a przy tym, o zgrozo, zabawne studium, właśnie…. Kłamstwa. Florian Zeller, francuski dramaturg zdążył już przyzwyczaić swoich widzów do ostrej jazdy i bolesnego telemarku, porusza się z gracją baletnicy i precyzją chirurga w meandrach i zakamarkach ludzkich umysłów.
Dwie pary małżeńskie, dwie pary przyjaciół, dwie pary kochanków, a ich nadal tylko czworo, jak to jest możliwe? Wszystkiego dowiecie się podczas spektaklu „Kłamstwo”! Metaforycznie udało się w spektaklu połączyć Bergmanowskie „Sceny z życia małżeńskiego” z kilkoma komediami Woody`ego Allena. Oczywiście sztuka nie jest jedynie słowną ekwilibrystyką, zawiera również racjonalny, ale i filozoficzny podtekst. Reżyser spektaklu, Wojciech Malajkat, niedawno powiedział: „Długo pracowaliśmy nad obsadą, ta sztuka wymaga nieprzypadkowych i wyśmienitych aktorów, którzy potrafią wydobyć niuanse zawarte w tekście, z wdziękiem rozbawić publiczność i sprawić, że paradoksalnie, kłamstwo ich czegoś nauczy.”
Francuski dramaturg Florian Zeller spróbował kłamstwo zweryfikować w warunkach scenicznych. Udało mu się to na tyle, że w całej Europie widzowie podczas przedstawień spadają z krzeseł z rozbawienia, za chwilę wracają na miejsca dyskretnie zerkając wokół i szukając wsparcia i zrozumienia u innych kobiet i mężczyzn. Niech to uświadomi siłę rażenia tego tekstu. Reżyser przedstawienia, Wojciech Malajkat, zdradza: „Przeraża nas to , jak można wygodnie żyć w związku, jednocześnie nie wiedząc nic o sobie nawzajem.” Producent spektaklu, Piotr Szwedes, zastrzega jednak: „Warto to zobaczyć, oczywiście, nie po to, aby dowiedzieć się, jak skutecznie oszukać partnera lub partnerkę. Nie traktujcie tego, jako spektaklu instruktażowego. O nie!! Warto, ponieważ, jak w soczewce skupimy dwa dni Waszego życia w dwóch godzinnych aktach. Rozbierzemy Was na części pierwsze, a czy dacie się złożyć? To już zostawiamy Wam. To nie tylko komedia, ale i bardzo cenny przekaz.”

23 listopada 2017, godzina 19.00
ŻYCIE TRZY WERSJE
Spektakl w reżyserii Jerzego Schejbala, przygotowany z okazji jubileuszu jego 70. urodzin
Obsada: Olga Sawicka, Martyna Trawczyńska, Sławomir Pacek, Jerzy Schejbal
Premiera w Teatrze Polskim w Warszawie

W życiu jak w teleturnieju: każde pytanie-problem ma kilka możliwych odpowiedzi-rozwiązań, ale żadne z nich nie gwarantuje wielkiej wygranej. Dość trudne są też do przewidzenia konsekwencje naszych wyborów. A gdyby tak dało się przetestować wszystkie warianty, zanim podejmiemy decyzję? Czy wtedy na pewno byśmy wygrali?
„Życie: trzy wersje” to tragikomedia francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy – mistrzyni sztuk kameralnych, autorki choćby bardzo popularnej w Polsce Sztuki czy „Boga mordu”, przeniesionego w 2011 roku na ekran pod zmienionym tytułem („Rzeź”) przez Romana Polańskiego. „Życie: trzy wersje” i „Boga mordu” łączy sporo elementów. Oba utwory Rezy zasadzają się na podobnym schemacie: wydarzenia rozgrywają się w przestrzeni zamkniętej, bohaterami są dwie pary małżeńskie, a dialogi niemal wyłącznymi nośnikami akcji. Ich powstanie dzieli sześć lat, przy czym „Życie: trzy wersje” poprzedziło napisanie częściej wystawianego i bardziej wyrazistego z uwagi na ładunek emocjonalny „Boga mordu”.

29 listopada 2017, godzina 10.00
MACBETT
Teatr PAPAHEMA
Spektakl dla starszych klas – „Macbett” – na podstawie dramatu Eugene Ionesco

Kiedy w 1606 roku Wiliam Szekspir pisał swojego „Makbeta”, na tronie angielskim od trzech lat zasiadał Jakub I, panujący już wcześniej w Szkocji jako Jakub VI. Król ten słynął z zamiłowania do gry w golfa. Na jego życzenie powstało pierwsze w Londynie pole golfowe. Jego matka – panująca w Szkocji, kiedy Szekspir przyszedł na świat – Maria Stuart była pierwszą znaną golfistką. Zamiłowanie do golfa królowa odziedziczyła po swoim ojcu, Jakubie IV. Gra wynaleziona prawdopodobnie w Szkocji w późnym średniowieczu jest dziś popularną na całym świecie rozrywką elit. Bohaterowie szekspirowskiej tragedii – Duncan, Makbet i Malcolm – to poprzednicy wspomnianych władców na szkockim tronie. W 1972 roku czołowy przedstawiciel teatru absurdu Eugene Ionesco napisał sztukę będącą wariacją na temat szekspirowskiego Makbeta. W programie prapremierowego przedstawienia „Macbetta” autor pisał: „Mówiono, że owładnęła mną obsesja śmierci. A jednak wbrew temu, co można by sądzić, to nie o śmierci mówi moja ostatnia sztuka, lecz o zbrodniach i ludobójstwie. Zbrodni można uniknąć, śmierci nie. Zaintrygowało mnie również pytanie, dlaczego wierny i dzielny generał staje się zbrodniarzem, potworem; to jest sprawa Macbetta. Dlaczego? (…) Jak to się dzieje, że rewolucjoniści stają się tyranami, dyktatorami, mordercami?”. Ionesco ukazuje mechanizm rodzenia się żądzy władzy z perspektywy doświadczeń dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Wraz z II wojną światową rozpoczął się trwający do dzisiaj proces racjonalizacji i systematyzacji okrucieństwa. Zbrodnie ludobójstwa są jego krwawym pokłosiem. Przenosząc akcję „Macbetta” na pole golfowe, staramy się zajrzeć w kulisy władzy – władzy ponadczasowej – rozpoznawanej za pomocą mitów kulturowych i wiedzy historycznej oraz władzy współczesnej – zmutowanej przez media i mity popkultury. Nasi tyrani nie rodzą się na polu bitwy, ale polu golfowym – jedynej oazie luksusu i pozornego pokoju w świecie ogarniętym wojną. Kij golfowy, jako wyrafinowana wersja kija baseballowego zastępuje sztylet i berło jednocześnie. Spektakl zdobył III nagrodę na 20. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF.

materiały nadesłane



Napisz komentarz:

Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.